Docentacademie #16 | Kansengelijkheid in het onderwijs - wat kun jij doen?
Praktische interventies om morgen mee aan de slag te gaan
In deze online masterclass ga je als docent direct aan de slag met één van de grootste uitdagingen in het onderwijs: kansenongelijkheid. Je krijgt niet alleen inzicht in de factoren die ongelijkheid binnen jouw onderwijspraktijk beïnvloeden, maar ook concrete tools om het verschil te maken. Want als docent heb jij de kracht om een inclusieve leeromgeving te creëren waar álle studenten zich gezien en gehoord voelen.
Wat levert deze masterclass jou op?
- Je leert hoe je snel kunt herkennen welke factoren in jouw lessen bijdragen aan kansenongelijkheid.
- Je krijgt praktische tips en strategieën om binnen jouw docententeam het gesprek te starten over hoe jullie samen gelijke kansen voor iedereen kunnen bevorderen.
- Je gaat aan de slag met tools die jou helpen een leeromgeving te creëren die diversiteit omarmt en waarin elke student zich thuis voelt, ongeacht achtergrond.
- Je krijgt concrete adviezen om studenten met een achterstand de steun te bieden die ze nodig hebben om succesvol te zijn in hun leertraject.
Of je nu voor de klas staat in het mbo of in het hbo, deze masterclass biedt je de kans om een directe, positieve impact te hebben op de toekomst van je studenten. Sluit je aan en maak van jouw onderwijspraktijk een plek waar kansengelijkheid voorop staat!
Vragen? Stuur een mail naar info@boomdocentacademie.nl
is directievoorzitter van MBO College Zuid (ROC van Amsterdam en Flevoland). Hij is de oprichter van Bureau Youngworks, expert op het gebied van jongerenonderzoek en jongerencommunicatie. Hij is coauteur van de bestseller Puberbrein binnenstebuiten en schreef hij boeken over talentontwikkeling en motivatie bij jongeren. Huub werkte als strategisch adviseur in docententeams en onderwijsorganisaties. Ook was hij drie jaar rector van de enige brede scholengemeenschap in Almere.
werkt al ruim 20 jaar in het hoger onderwijs. Gestart als docent en sinds 2018 lector Diversiteitvraagstukken binnen Hogeschool Inholland. Haar proefschrift (2012) ‘Ik ben die Marokkaan niet!’ gaat in op identiteitsvorming van hoogopgeleide Marokkaans Nederlandse jongeren. In haar werk beoogt ze vraagstukken vanuit het perspectief van studenten, onderwijs en beroepenveld op te lossen om zo alle invalshoeken te combineren. Het thema kansengelijkheid, waaronder aandacht voor stagediscriminatie en armoede, heeft een centrale plek in haar lectoraat.
Machteld en Huub schreven samen ‘Help, mijn school is gekleurd!’ (over inclusie binnen VO, mbo en hbo) en deze zomer verscheen ‘Begrijp je mij echt? - Inclusief denken en lesgeven in het primair onderwijs’ (Boom uitgevers).
