Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Docentprofessionalisering
  • Webshop
    • AI in het onderwijs
    • Begeleiden en coachen
    • Blended learning
    • Didactiek
    • NT2 en meertaligheid
    • Toetsen
    • Alle uitgaven
    • Nieuw
    • Verwacht
    • Acties
  • Events
Docentprofessionalisering 7 tips voor meer leerenergie in de klas
Terug
Docentprofessionalisering

7 tips voor meer leerenergie in de klas

  29 september 2025
  Leestijd:
  816x gelezen
7 tips voor meer leerenergie in de klas

Goed lesgeven voelt lichter als inhoud én contact kloppen. Met de 7 tips hieronder kun je direct starten: kleine handelingen die je vandaag nog probeert en die meteen effect hebben op leerenergie, sfeer en focus. Denk aan de ruimte even ‘van jou’ maken, bewust begroeten aan de deur, openen of juist begrenzen als de energie zakt, en kort vertragen vóór je start. Het gaat niet om méér doen, maar bewuster kiezen in het moment: openen of begrenzen, vertragen of versnellen, ruimte geven of kader zetten. De tips zijn gebaseerd op De docent is ook maar een mens van Pamela den Heijer en Roos Bits-Derksen.

1. Maak de ruimte ‘van jou’ met een korte checklist

Check vóór de start drie basics: temperatuur, frisse lucht en opstelling. Een kring ondersteunt gesprek, groeptafels helpen samenwerken en een toetsopstelling schept individuele focus. Je hebt vaak weinig tijd, maar juist daarom is het belangrijk de ruimte bewust naar je hand te zetten. In de eerste seconden scan je, ruim je weg wat niet nodig is en maak je de plek eigen.

2) Voeg één persoonlijk sfeeranker toe

 

2. Voeg één persoonlijk sfeeranker toe

Een klein object zet de toon: een foto, symbool, poster(s) of een bal om vragen te vangen—het maakt de onderwijsruimte herkenbaar en warm. Denk aan de ruimte als jouw thuisbasis binnen de instelling. Wanneer jij je thuis voelt, kunnen studenten dat ook; jouw authenticiteit kleurt de sfeer. Zo wordt de functionele ruimte een leefomgeving met vertrouwen en betrokkenheid.

 

 

3. Begroet bewust aan de deur

Open de deur pas als jij klaar bent; begroet elke student kort (oogcontact, woord, evt. hand). Die bewuste opening zet meteen de toon voor aandacht. De allereerste begroeting voelt vaak intiem en betekenisvol—benut dat moment. Het levert direct verschil op in het verloop en de sfeer van je les.

4. Wees beweeglijk bij binnenkomst

Sta niet vast op één plek. Beweeg en maak kort contact, zodat de ruimte gedeeld terrein wordt in plaats van “van jou” of “van hen”. Stil blijven staan kan afstand en plechtigheid oproepen; beweeglijkheid—ook in taal—geeft lucht en mogelijkheden. Zo nodig je studenten voelbaar uit om mee te doen.

5) Werk met ‘openen en sluiten’

5. Werk met ‘openen en sluiten’

Zie je afhaakgedrag (telefoons, wegkijken)? Kies dan om te openen: stap naar voren, stel een vraag, maak contact. Openen/sluiten is geen goed-fout, maar bewustzijn—dat geeft keuzevrijheid. Je kunt op zulke momenten letterlijk meer openen in jezelf in plaats van alleen te corrigeren. Zo houd je regie op de sfeer én op het leercontact.

6. Vertraag bewust voor je start (en bij vragen)

Neem een mini-pauze: verleg je aandacht naar buik, bekken, benen en voeten. Dat verlaagt je tempo en vergroot je aanwezigheid. Laat ook na je vraag even stilte vallen en kijk breed de groep rond—studenten helpen elkaar sneller op gang. Je stuurt aandacht zonder te forceren.

7. Gebruik de huis-metafoor voor inrichting en sfeer

Denk in entree (welkom) en woonkamer (ontmoeting)—en zorg voor duidelijke muren (grenzen/veiligheid). Koppel opstelling en regels aan je bedoeling met de les. Zo transformeer je functionele lokalen in herkenbare plekken waar studenten zich gezien voelen. Het helpt jou ook om je thuis te voelen en van daaruit de groep te dragen.

De docent is ook maar een mens

De docent is ook maar een mens

Affectieve vermogens en de menselijke kant van het hoger onderwijs
Pamela den Heijer, Roos Bits-Derksen
Meer info >

Lees meer over

Docentprofessionalisering
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg