Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Als we startende leraren en zij-instromers in het diepe gooien, laten we dat dan in ieder geval doen met een goede, stevige zwemband: een goed inductietraject met oog voor maatwerk, ruimte voor groei en de mogelijkheid om fouten te maken en hier van te leren. In dit boek vind je praktische tips voor het ontwikkelen én implementeren van een inductietraject voor alle startende leraren binnen de school.
Met aandacht voor de behoeften en visie van alle betrokkenen laat Marjolein Mantelaers zien hoe goede begeleiding eruitziet en hoe dit vorm krijgt in een modulair traject. Hierdoor wordt het mogelijk om met een algemeen programma zo veel mogelijk maatwerk te bieden. Met als belangrijkste doel om de instroom van startende leraren en zij-instromers te vergroten en de uitstroom zo laag mogelijk te houden.
Voor wie
Dit boek is geschreven voor schooldirecteuren, school- en lerarenopleiders, coaches, begeleiders en eigenlijk iedereen die betrokken is bij het begeleiden en opleiden van startende leraren en zij-instromers.
Inleiding 9
1 Startende leraren en zij-instromers – de doelgroep in beeld 13
1.1 Inleiding 14
1.2 Eerstecarrièreleraren versus tweedecarrièreleraren 15
1.3 Heterogeen versus homogeen 17
1.4 Benoembaar, maar (nog) niet bevoegd 19
1.5 Begeleiding op maat van startende leraren en zij-instromers 20
1.6 Eerder verworven competenties 22
1.7 Bekwaamheidseisen en de link met eerder verworven competenties 23
1.8 Het belang van goede voorlichting 25
1.9 De stagiair met een aanstelling 26
1.10 Verschillende typen starters 28
2 Begeleiding en beoordeling van zij-instromers 31
2.1 Inleiding 33
2.2 De drie feedback- en beoordelingssystemen in het onderwijs 34
2.3 Beoordelen op de werkplek 35
2.4 De stakeholders 37
2.5 Het belang van een gemeenschappelijk doel bij de beoordeling op de werkplek40
2.6 Het belang van elkaars doelen en belangen kennen 41
2.7 Wat doe je met deze informatie bij de begeleiding van zijinstromers? 43
3 Begeleiding vanuit meerdere perspectieven 45
3.1 Inleiding 46
3.2 Vier perspectieven 47
3.3 Het perspectief van de overheid en de cao 49
3.4 Het perspectief van de zij-instromer 53
3.5 Het perspectief van de begeleiders 74
3.6 Het perspectief van de school 75
4 De verschillende rollen binnen het inductietraject 77
4.1 Inleiding 79
4.2 De verschillende rollen 79
5 Acht stappen naar een inductietraject voor jouw school 91
5.1 Inleiding 94
5.2 De stappen naar een inductieprogramma 94
5.3 Een voorbeeld van een inductieprogramma 102
5.4 Toewerken naar vraaggestuurde begeleiding 107
6 Valkuilen 111
6.1 Inleiding 113
6.2 Startende leraren en zij-instromers 114
6.3 Begeleiders en coaches 117
6.4 Scholen en leidinggevenden 120
6.5 Lerarenopleidingen 123
7 Aanpak van belemmeringen: een overzicht 127
7.1 Inleiding 129
7.2 De vicieuze cirkel van het kortetermijndenken en -plannen 130
7.3 Groenpluk 132
7.4 Geld en tijd 133
7.5 Extra werkdruk voor ervaren leraren 133
7.6 De zo-doen-wij-dat-nu-eenmaal-mentaliteit 134
7.7 Drie jaar blijkt niet voldoende 135
Bijlagen 137
A Checklist Onboarding 139
B Checklist Essentiële onderdelen inductietraject 142
C Checklist Gesprek met een stagiair die een aanstelling krijgt 144
D Checklist Gesprek bij de start van de begeleiding (driehoeksgesprek) 145
E Checklist Evaluatie van de begeleiding aan het einde van het schooljaar 148
F Handleiding Lesbezoek 151
G Checklist De acht stappen naar een inductieprogramma 153
H Voorbeeld Persoonlijk ontwikkelingsplan voor de begeleiding(leeg) 157
I Format Driejarig inductietraject (leeg) 160
Literatuurlijst 163
Register 169
Dankwoord 171
Over de auteur 173
Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen professionalisering als docent. Voor deze titel is het niet mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen.
Samen met je team dit boek lezen en profiteren van korting?
Bij een bestelling vanaf 10 exemplaren is een korting mogelijk! Neem contact met ons op via advies@boom.nl voor de mogelijkheden.
Altijd op de hoogte van ons aanbod docentprofessionalisering? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account