Actief met taalvaardigheid
Werken met literaire genres in de klas
Literatuur is een onuitputtelijke bron voor gevarieerde taallessen. Veel docenten gebruiken literatuur voornamelijk om leesvaardigheid te trainen. Ook voor het verbeteren van andere vaardigheden is literatuur echter van onschatbare waarde. Actief met taalvaardigheid is een praktisch werkvormenboek waar de (aankomend) docent MVT en NT2 gelijk mee aan de slag kan. In één oogopslag is duidelijk wat er geoefend wordt en wat daarvoor nodig is.
Actief met taalvaardigheid biedt uitkomst om op een speelse en actieve manier de leerlingen de vaardigheden luisteren, schrijven, lezen en spreken te laten oefenen. Aan de hand van genres als drama, poëzie, stripverhalen, detectives, sprookjes, autobiografie en media worden 60 werkvormen gegeven die taaloverstijgend zijn, waarbij de nadruk ligt op de productieve vaardigheden. Per werkvorm staat aangegeven vanaf welk ERK niveau deze is toe te passen. Dit varieert vanaf niveau A1 t/m C1.
De uitgave past in de serie van Actief met Taal.
Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.
'Een rijke integratie van literatuur- en taalvaardigheidsonderwijs.' - NBD Biblion, 10 februari 2016
'Ik vind dit boek verrijkend voor de doelgroep, aankomend docenten Nederlands. Men is snel geneigd voor literatuuronderwijs te grijpen naar 'oude' middelen, dit boek geeft verrassende ideeën om literatuur anders aan te pakken. De leerlingen (en de docent) weten waar ze mee bezig zijn, wat ze aan het leren zijn. Het is helder geschreven, duidelijk taalgebruik. In de lerarenopleiding Nederlands komt er (gelukkig) steeds meer ruimte en aandacht voor actieve werkvormen voor de leerlingen. Docenten in spé moeten hierbij wel durven loslaten. Dit boek kan prima ondersteunen daarbij, het werkt als een soort 'geleid loslaten'. - Docente lerarenopleiding Nederlands, 31 maart 2016
'Verrassend aan dit boek is dat het uitgaat van literaire genres, waaronder sprookjes. Aan de sprookjes zijn, naast de gebruikelijke leesactiviteiten, opdrachten gekoppeld om de schrijf- of spreekvaardigheid te verbeteren.' - Tijdschrift Les, jaargang 35 2017
‘Fantastische uitgave waar ik graag reclame voor maak. Heldere leerdoelen en handige werkvormen zijn in het boek opgenomen. Deze kunnen zo worden ingezet.’ – Frans van Son, docent Hogeschool van Amsterdam en docent Duits op SG Huizermaat (Excellente School), september 2017
'....gaat het er niet vooral om dat cursisten actief en creatief met taal bezig zijn en gaandeweg oog krijgen voor literaire genres en allerlei, al of niet literaire, tekstsoorten?' - Tijdschrift Foco, maart 2019



