Interculturele communicatie in de NT2-les
Van NT2-docenten wordt verwacht dat zij over de juiste kennis, vaardigheden en houding beschikken om goed te kunnen functioneren in een cultureel diverse omgeving. Interculturele communicatie in de NT2-les helpt docenten om samen met hun cursisten interculturele competentie te ontwikkelen.
Dit boek behandelt op praktische wijze vele aspecten van interculturele communicatie in de NT2-les. Ieder hoofdstuk begint met een Vlaamse en een Nederlandse casus waarin sprake is van een intercultureel rich point: een situatie die veel blootlegt over culturele waardes en interculturele communicatie en die het startpunt kan vormen van een proces van verwondering. In de theoretische toelichting van de casussen worden vervolgens de verschillende manieren belicht waarop culturele diversiteit een rol kan spelen in het NT2-onderwijs. Hier komen cultuur in de taal zelf, samenwerken in diversiteit in de NT2-les en samenleven in diversiteit buiten de NT2-les aan bod. Hierna volgen reflectieopdrachten die docenten uitdagen om te reflecteren op hun eigen kennis, waarden en houding. Ieder hoofdstuk sluit af met praktische suggesties om samen met cursisten bewustwording te stimuleren en kennis en ervaringen te delen. Bij dit boek hoort een website met nuttige links en formulieren voor het plannen van verder leren in de praktijk en met het team.
Interculturele communicatie in de NT2-les is geschikt voor (toekomstige) NT2-docenten in Nederland en Vlaanderen die meer willen weten over hoe ze aan hun kennis, houding en vaardigheden kunnen werken op het gebied van interculturele communicatie. Het boek is ook nuttig voor andere betrokkenen in het NT2-werkveld die regelmatig contact hebben met volwassen tweedetaalleerders.
Interculturele communicatie in de NT2-les
Inhoud
Inleiding 11
1 Opbouw 12
2 Selectie van theorie 12
3 Uitgangspunten 15
4 Plaats van interculturele communicatie in de NT2-les 25
1 Cultuur en leren, cultuur en onderwijs 29
1.1 Twee casussen 29
1.2 Wat is er aan de hand in deze twee casussen? 30
1.3 Reflectieopdrachten 34
1.4 Praktische tips voor de NT2-les 35
2 Hoge- en lagecontextcommunicatie in de NT2-les 39
2.1 Twee casussen 39
2.2 Wat is er aan de hand in deze twee casussen? 40
2.3 Reflectieopdrachten 43
2.4 Praktische tips voor de NT2-les 44
3 Oriëntaties op tijd in de NT2-les 49
3.1 Twee casussen 49
3.2 Wat is er aan de hand in deze twee casussen? 50
3.3 Reflectieopdrachten 53
3.4 Praktische tips voor de NT2-les 54
4 Onderlinge verhoudingen in de NT2-les 59
4.1 Twee casussen 59
4.2 Wat is er aan de hand in deze twee casussen? 60
4.3 Reflectieopdrachten 63
4.4 Praktische tips voor de NT2-les 64
5 Voorkeuren in de NT2-les 69
5.1 Twee casussen 69
5.2 Wat is er aan de hand in deze twee casussen? 70
5.3 Reflectieopdrachten 73
5.4 Praktische tips voor de NT2-les 74
6 Belevingen van ruimte in de NT2-les 79
6.1 Twee casussen 79
6.2 Wat is er aan de hand in deze twee casussen? 80
6.3 Reflectieopdrachten 84
6.4 Praktische tips voor de NT2-les 85
7 Omgaan met gevoelige kwesties in de NT2-les 89
Hester Radstake en Annemarie Nuwenhoud
7.1 Twee casussen 89
7.2 Wat is er aan de hand in deze twee casussen? 91
7.3 Reflectieopdrachten 94
7.4 Praktische tips voor de NT2-les 96
Bijlage I: Plan voor verder leren in de praktijk 103
Bijlage II: Plan voor verder leren met het team 105
Literatuur 107
Register 113
'Het boek is zeer boeiend, leest als een trein en is als ‘praktisch hulpboek’ zeer onderhoudend. Duidelijk is dat de auteur heel veel uit eigen ervaring als NT2-docent put en mede daardoor zeer goed op de hoogte is van wat er in de lessen gebeurt. Nuwenhoud komt ook theoretisch zeer beslagen ten ijs en noemt en bespreekt veel zinnige bronnen. Zij weet die theorie steeds op een dusdanige manier aan de praktijk van alledag te koppelen, dat voor lezers steeds snel inzichtelijk wordt, wat zij zelf aan die theorie voor hun praktisch handelen in de lessen hebben. Het boek is een absolute aanrader voor iedereen die als docent, als leidinggevende of als beleidsmaker met NT2-onderwijs te maken heeft.' Remidiaal, december 2018




_w173_h400.jpg)