Sociaal met taal
Inburgeren met waardevolle gesprekken
Inburgeringsplichtigen komen met een leven aan ervaring en inzichten naar Nederland. Die voorgaande kennis kan overeenkomen, maar ook botsen met Nederlandse waarden en normen. Sociaal met taal is een beproefde, participatieve methode voor inburgering die inspeelt op thema’s, vragen, conflicten en pijnpunten die dicht bij de ervaringen en belevingswereld van de inburgeraars staan. Door middel van waardevolle gesprekken en reflectie in de groep kunnen deelnemers beter participeren in de Nederlandse maatschappij en leren ze daarnaast sneller Nederlands. In deze aanpak wordt ook gebruikgemaakt van de moedertaal.
Sociaal met taal bestaat uit twee delen. Deel 1 behandelt de participatieve methode, adviezen voor het opzetten en begeleiden van bijeenkomsten met deelnemers van verschillende culturen en manieren om de voortgang in de gaten te houden. Deel 2 biedt in elf thematische modules 66 concrete bijeenkomsten aan. Deze bijeenkomsten bestaan uit activiteiten en creatieve vormen van uitwisseling om taalbarrières te slechten, zoals dans, theater, tekenen en verhalen vertellen. De modules gaan over onderwerpen die de deelnemers belangrijk vinden, zoals hun gezondheid, grenzen aangeven, rolpatronen, kinderrechten en religieuze vrijheid.
Voor de inburgeraars is een Sociaal met taal - werkboek met werkbladen beschikbaar. De deelnemers kunnen de werkbladen invullen en gebruiken om een eigen portfolio te maken.
Bij dit boek hoort aanvullend online materiaal. Dit materiaal bestaat uit tools om de voortgang vast te stellen, activiteiten voor bijeenkomsten, achtergrondinformatie, extra prenten en voorbeelden van een participatief project.
Sociaal met taal is geschreven voor taaldocenten, participatiecoaches, trajectbegeleiders, maatschappelijk werkers, pedagogen en andere sociaal-agogisch werkers die betrokken zijn bij inburgeringstrajecten.
Sociaal met taal - Inburgeren met waardevolle gesprekken
Inhoud
Inleiding 11
Hoe werkt dit boek? 17
1 De methodologie 22
1.1 Het beleid van de overheid: integratie 22
1.2 Het doel van inburgering: participatie 24
1.3 Inspelen op diversiteit 26
1.4 De herkomst van participatief werken 27
1.5 De successen van participatief werken 28
1.6 De principes van participatief groepswerk 29
2 De methodiek: het kader met de ontwerpprincipes 32
2.1 Het ontwerpen van bijeenkomsten 32
2.2 De Nederlandse taal sneller leren met de moedertaal 34
2.3 Speciale aandacht voor de Z-route 35
3 Begeleiding 37
3.1 Regie delen 37
3.2 Perspectieven benutten 38
3.3 Conflict ombuigen 39
3.4 Onderzoeken en reflecteren 39
3.5 Omgaan met meerdere talen en culturen 40
3.6 Samenwerken 40
3.7 Rolmodel zijn 41
3.8 Valkuilen herkennen en vermijden 42
4 Voortgang vaststellen 43
4.1 Evalueren 43
4.2 Werken met toetsen 44
4.3 Taal 48
4.4 Participatie 48
4.5 Verandering 48
Module 1 Aandacht voor elkaar 52
Bijeenkomst 1.1 Elkaar leren kennen 54
Bijeenkomst 1.2 Elkaar ontmoeten 56
Bijeenkomst 1.3 Hoe gaat het met je? 58
Bijeenkomst 1.4 Stel jezelf voor 60
Bijeenkomst 1.5 Hoe leef je? 62
Bijeenkomst 1.6 Wat wens je? 64
Bijeenkomst 1.7 Roddelen 66
Bijeenkomst 1.8 Het leven van alledag 68
Bijeenkomst 1.9 Afspraken maken 69
Bijeenkomst 1.10 Wat gaat goed en wat gaat slecht? 70
Module 2 Gezondheid 73
Bijeenkomst 2.1 Reis door je lijf 75
Bijeenkomst 2.2 Dagelijkse gezondheid 78
Bijeenkomst 2.3 Piekeren en stress 80
Bijeenkomst 2.4 Van wie is je lijf? 83
Bijeenkomst 2.5 Wat is lekker en gezond? 86
Bijeenkomst 2.6 Klachten hebben en een afspraak maken 88
Bijeenkomst 2.7 Klachten benoemen 91
Bijeenkomst 2.8 Gesprek bij de huisarts 93
Bijeenkomst 2.9 Samen beslissen 95
Bijeenkomst 2.10 Werken aan je gezondheid 97
Module 3 Mondigheid 100
Bijeenkomst 3.1 Tijd voor jezelf 101
Bijeenkomst 3.2 Waar een wil is, is een weg 103
Bijeenkomst 3.3 Wie bepaalt? 105
Bijeenkomst 3.4 Grenzen stellen 107
Bijeenkomst 3.5 Direct of indirect 109
Bijeenkomst 3.6 Nee zeggen 111
Bijeenkomst 3.7 Grenzen aangeven 114
Bijeenkomst 3.8 Kritiek geven en ontvangen 116
Bijeenkomst 3.9 Ik vind het (niet) leuk 118
Bijeenkomst 3.10 Kritiek ontvangen 121
Module 4 Ontwikkeling 123
Bijeenkomst 4.1 Opvoeden in kaart brengen 125
Bijeenkomst 4.2 Ritme en regelmaat 128
Bijeenkomst 4.3 Regels en discipline 132
Bijeenkomst 4.4 Positief opvoeden 136
Bijeenkomst 4.5 Je verbeelding gebruiken 138
Bijeenkomst 4.6 Betrokken bij schoolgaande kinderen 142
Bijeenkomst 4.7 Leeftijd en ontwikkeling 146
Bijeenkomst 4.8 Ontwikkelen in de vrije tijd 154
Bijeenkomst 4.9 Omgaan met emoties 157
Bijeenkomst 4.10 Mediagebruik 161
Module 5 Respect 164
Bijeenkomst 5.1 Elkaar ontmoeten 165
Bijeenkomst 5.2 Officiële feestdagen 169
Bijeenkomst 5.3 Andere speciale dagen 170
Bijeenkomst 5.4 Iemand is jarig 171
Bijeenkomst 5.5 Iemand is gestorven 174
Module 6 Veilig wonen 177
Bijeenkomst 6.1 Dit is mijn buurt 178
Bijeenkomst 6.2 Dit doe ik zelf voor veilig wonen 180
Bijeenkomst 6.3 Samen zorgen voor een veilige buurt 183
Bijeenkomst 6.4 Belangen behartigen 185
Module 7 Gelijkheid 188
Bijeenkomst 7.1 Gelijk, want verschillend 190
Bijeenkomst 7.2 Gelijkheid tussen mannen en vrouwen 192
Bijeenkomst 7.3 Gelijkheid in de samenleving 194
Bijeenkomst 7.4 Gelijkheid: rechten en plichten 196
Module 8 Solidariteit 200
Bijeenkomst 8.1 Zo werkt het in Nederland 201
Bijeenkomst 8.2 Werk en vrijwilligerswerk 203
Bijeenkomst 8.3 Werken in Nederland 205
Module 9 Religieuze vrijheid 208
Bijeenkomst 9.1 Vrijheid van godsdienst en geweten 210
Bijeenkomst 9.2 In gesprek over levensovertuigingen 212
Bijeenkomst 9.3 Botsende ideeën 215
Module 10 Persoonlijke vrijheid 219
Bijeenkomst 10.1 Zelfbeschikking 221
Bijeenkomst 10.2 Praten over eer 224
Bijeenkomst 10.3 Praten over relaties en seks 227
Bijeenkomst 10.4 Hoe kijk je aan tegen gender? 229
Module 11 Leven in Nederland 233
Bijeenkomst 11.1 Leven in Nederland 234
Bijeenkomst 11.2 We bouwen een feestje 235
Bijeenkomst 11.3 Het eindfeest 237
Literatuur 238
Over de auteurs 240



