Skip to main content
Fijne feestdagen! 🎄 Klik hier voor onze aangepaste openingstijden
×
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • Boom.nl
  • Onderwijs
    • Primair onderwijs
    • Voortgezet onderwijs
    • Mbo
    • Hoger onderwijs
    • NT1
    • NT2
    • Talen
    • Docentprofessionalisering
  • Gezondheidszorg
    • Gezondheidszorg
    • Psychologie
    • Psychiatrie
    • Medisch
    • Academy
  • Juridisch
    • Bestuurskunde
    • Criminologie
    • Juridisch
  • Management
    • Coaching
    • Management
  • Geschiedenis & Filosofie
    • Geschiedenis
    • Filosofie
Reken- en wiskundetaal
Terug
ISK

Reken- en wiskundetaal

Laagdrempelig wiskunde- en rekentaal leren
 Redactie
  21 juni 2024
  Leestijd:
  2515x gelezen
De reken- of wiskundeles kan ontzettend talig zijn. Dat is voor anderstalige kinderen niet makkelijk wanneer ze de Nederlandse taal nog niet goed beheersen. Daarom geven we je graag tips om aan de slag te gaan met wiskunde- en rekentaal.

WISK | Laagdrempelig wiskundetaal leren

WISK  behandelt meer dan 250 wiskundewoorden zoals die gebruikt worden in de wiskundemethoden voor de onderbouw vmbo/havo en vwo. De methode biedt veel praktische oefeningen en duidelijke full colour illustraties die helpen begrippen als 'parallel' en 'overstaande zijden' voor de ISK-leerling inzichtelijk te maken.

 

Helder en communicatief

De kracht van WISK zit in de duidelijkheid, overzichtelijkheid én in het klassikale deel, waarin alle vormen van taalverwerving worden aangesproken (spreken, schrijven, luisteren en lezen). Het communiceren over wiskunde is van groot belang om een wiskundig begrip op de juiste manier aan te leren en te consolideren.

 

Recht vanuit de praktijk

De methode WISK is geschreven door een wiskundedocent in een ISK. Het pakt de concrete problemen aan waar anderstalige leerlingen binnen het Nederlands wiskundeonderwijs tegen aan lopen.

 

Uitgaven op twee niveaus

WISK bestaat uit een werk- en tekstboek in één en is verkrijgbaar op twee niveaus. Voor route 1 & 2 is er WISK-X en voor route 3 is er WISK-Y. De methode bestaat uit 6 hoofdstukken (30 lessen) en 6 toetsen. In het boek vind je een code die toegang geeft tot het online extra materiaal in NT2 School.

Lees meer over

ISK

Naar de webshop:

WISK X - tekst- en werkboek

WISK X - tekst- en werkboek

Lea Haar
39,95
Bestellen
WISK Y - tekst- en werkboek

WISK Y - tekst- en werkboek

Lea Haar
39,95
Bestellen
RISK

RISK

Jan Deutekom, Anne Marleen Tigelaar
29,95
Bestellen

RISK | Rekenen zonder taalbelemmering

RISK  is een digitale rekenmethode voor anderstaligen in de ISK. De methode onderscheidt rekenen 'waar de taal zoveel mogelijk weg gelaten wordt' en rekenen 'met taal'. Zo werken leerlingen aan hun rekenvaardigheden zonder een taalbelemmering te ervaren, zoals in veel algemene rekenmethoden.

 

In het onderdeel 'taal', waar rekenen en taal samenkomen, worden zoveel mogelijk basisbegrippen die nodig zijn om de som te begrijpen aangeboden. De zinnen van contextsommen zijn kort, er is geen schriftelijke instructie, wel visuele- en audio-ondersteuning. 

 

De opbouw in RISK is zo dat een leerling in principe na het behalen van een voldoende resultaat de volgende opdracht kan maken met de eerder opgedane kennis en vaardigheden.

 

Ook als reguliere rekenmethode

RISK  is voor zowel de beginnende rekenaar als de gevorderde rekenaar en kan als reguliere rekenmethode worden ingezet. Met aandacht voor de basisvaardigheden zoals tellen, optellen en vermenigvuldigen maar ook voor contextrekenen en de basis van wiskunde. De beginsituatie van de leerling bepaal je door middel van de instaptoetsen en voorzetters.

 

Autonomie en directe feedback

Binnen RISK  werkt iedere leerling zelfstandig op zijn eigen niveau aan zijn eigen leerdoel. Doordat RISK  de leerling per opdracht directe feedback geeft, raakt de leerling gemotiveerd door te gaan of een andere strategie te kiezen. Hij heeft zelf de regie in handen! Iedere leerling werkt in zijn eigen omgeving, zo is er veel ruimte voor differentiatie en heeft de docent ruimte voor begeleiding op maat.

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg