Boom Blended Week
Blended learning is onmisbaar in het hedendaagse onderwijs en deze dynamische leermethode blijft zich ontwikkelen.
Daarom organiseert Boom Hoger Onderwijs van maandag 8 april tot en met vrijdag 12 april alweer de derde editie van de Boom Blended Week. Tijdens dit vierdaagse evenement krijg je gratis toegang tot diverse online sessies die zich richten op blended learning in het hoger onderwijs.
Bekijk hieronder het programma en schrijf je kosteloos in voor de sessie(s) die jouw interesse wekken. Je kunt zoveel sessies kiezen als je wilt.
Voor docenten social work organiseren we bovendien iedere dag een speciale lunch & learn.
Let op, de inschrijving voor de Boom Blended Week is gesloten.
Ma 8 april | 12.00u - 12.45u | Social Work Lunch: Blended leren met Boom Academie | Marc Appels & Elsbeth Bouman
Op maandag zullen Marc Appels en Elsbeth Bouman de Social Work Lunchsessies aftrappen. Online studeren is de afgelopen jaren een vast onderdeel van het onderwijs geworden. Het platform Boom Academie biedt studenten en docenten in het hoger onderwijs houvast in deze blijvende ontwikkeling. Tijdens deze sessie zullen Marc en Elsbeth Boom Academie introduceren en laten zien hoe het zou kunnen ondersteunen bij het blended onderwijs binnen de opleiding Social Work. Van Basisboek Sociaal Werk tot Coachende gespreksvoering, met het brede aanbod van studiemethoden op Boom Academie hebben studenten en docenten al hun studiemateriaal op één plek en is het samenstellen van maatwerk leermateriaal snel geregeld.
Marc Appels en Elsbeth Bouman zijn als respectievelijk uitgever en business developer werkzaam bij Boom hoger onderwijs. De ontwikkeling van nieuwe leermiddelen gebeurt altijd in samenwerking met docenten van verschillende hogescholen.
Ma 8 april | 14:00u - 15:00u | AI en Generatieve AI | Erdinç Saçan
We maken snel vorderingen door de ontwikkelingen op het gebied van AI en Generatieve AI. We verkennen verschillende AI-tools die ons leven kunnen vereenvoudigen en bespreken hun impact op onderwijs, werk en privéleven.
Erdinç Saçan is docent en onderzoeker bij Fontys Hogescholen. Hij is gespecialiseerd op het gebied van inclusieve AI en generatieve AI. Saçan is de auteur van het boek ‘Inclusive Artificial Intelligence’.
Di 9 april | 10:00u - 11:00u | Effectief studeren in het hoger onderwijs | Petra Bunnik & Vincent Roelse
In het hoger onderwijs wordt veel van studenten gevraagd. Studenten weten zich hier niet altijd raad mee, met als gevolg studievertraging, studiestress of een gebrek aan motivatie. Hoe kunnen we studenten toerusten zodat het studeren zo effectief, ontspannen en prettig mogelijk verloopt?
De e-learning Effectief studeren helpt hen daarbij. De student vult eerst de Nederlandse Vragenlijst voor Effectieve Leerstrategieën (NVEL) in. De resultaten van deze vragenlijst geven direct inzicht in hoe effectief de student het studeren aanpakt, wat hij/zij al heel handig aanpakt en wat er beter kan. Vervolgens werkt de student in de modules aan diens verbeterpunten. De student doorloopt de modules zelfstandig of onder begeleiding van een studiecoach, net wat wenselijk is. In deze workshop vertellen auteur en trainer Petra Bunnik en uitgever Vincent Roelse hoe jij je studenten kunt helpen om effectiever te studeren.
Petra Bunnik Msc. is onderwijskundige, trainer en coach. Ze begeleidt scholen en onderwijsprofessionals op het gebied van leerstrategieën en meer- en hoogbegaafdheid. Vincent Roelse is business developer/uitgever bij Boom voor het Hoger Pedagogisch Onderwijs en Docentprofessionalisering.
Di 9 april | 12.00u - 13.00u | Social Work Lunch: Blended sociaal werk | Aafke Geisink-Brinkhuijsen
Digitalisering is niet weg te denken, ook niet binnen het sociaal werk. In deze sessie bespreken we de ontwikkeling van blended sociaal werk. Wat houdt het in, hoe zien sociaal werkers deze ontwikkeling en wat vinden inwoners en cliënten van de opmars van blended sociaal werk? Naar aanleiding van praktijkgericht onderzoek belichten we hoe het vakmanschap van de (toekomstige) sociaal werker verandert als gevolg van blended sociaal werk en het daarbinnen benutten van online toepassingen.
Aafke Brinkhuijsen is docente aan de bacheloropleiding Social Work en onderzoekster binnen het lectoraat Empowerment & Professionalisering bij Hogeschool Inholland. Als sociologe houdt zij zich bezig met professionalisering van sociaal werkers.
Di 9 april | 15:00u - 16:00u | Modellen en voorbeelden van blended leren | Barend Last
In deze sessie neemt Barend Last - auteur van twee boeken over blended leren - deelnemers mee langs verschillende modellen van blended leren, en hun voor- en nadelen. Vervolgens bespreekt Barend diverse voorbeelden van uitgewerkte blended leertrajecten. Er is veel ruimte voor vragen.
Barend Last (1986) begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor innovatie ontstond. Hij interesseerde zich vooral voor de vraag: ‘Waarom doen we eigenlijk wat we doen?’ Hij verhuisde daarom naar de wetenschappelijke wereld en werkte daar onder meer als docent, consultant, manager en onderwijsmaker in verschillende lagen van het onderwijs. Inmiddels is hij zelfstandig consultant, docent, trainer en veelgevraagd spreker op het gebied van blended leren, didactiek, EdTech en AI. Barend schreef daarnaast verschillende boeken, zowel voor kinderen als volwassenen, waaronder Blended learning in de praktijk (2022) en Chatten met Napoleon (2023). Hij is oprichter en eigenaar van zijn eigen trainings- en adviesbureau Buro Mindshift.
Wo 10 april | 10:00u - 11:00u | Klinische anatomie & fysiologie | Willem Buitenhuis & Coen van Heycop ten Ham
Maak tijdens deze interactieve sessie kennis met de nieuwe blended methode Klinische anatomie & fysiologie. Ervaar hoe je ‘klinisch redeneren’ mee kunt nemen bij de behandeling van de anatomische en fysiologische thema’s. Na een introductie van de online leeromgeving Boom Academie laten de auteurs zien hoe je met deze methode aan kunt sluiten bij de leefwereld van studenten en ze kunt motiveren om te leren. Zo zal een van de auteurs bijvoorbeeld laten zien hoe je op speelse wijze problemen in de bloedsomloop kunt koppelen aan verpleegkundige controles.
Willem Buitenhuis heeft een brede ervaring in het geven en ontwikkelen van onderwijs. Hij gaf eerder les in het po, vo en hbo. Hij studeerde onder meer biologie en deed daarvoor hersenonderzoek aan het UMC Utrecht en in Nigeria. Sinds 2018 is hij docent anatomie-fysiologie en klinisch redeneren bij ROC Hoornbeeck College. Coen van Heycop ten Ham verzorgt al sinds zijn 16e jaar onderwijs. Eerst was lesgeven een hobby, na zijn artsexamen werd het zijn beroep. Hij schreef het leerboek Klinische pathologie en is medeauteur van ProActive Nursing.
Wo 10 april | 12:00 u - 13:00u | Social Work Lunch: Methodisch handelen inzichtelijk | Peter Zijsling
Tijdens deze editie van de Social Work Lunchsessie krijg je handvatten aangereikt over hoe de nieuwe te verschijnen editie van Methodisch handelen inzichtelijk je kan ondersteunen bij het inrichten van jouw blended onderwijs over dit onderwerp. Je krijgt een korte introductie over de online leeromgeving Boom Academie en auteur Peter Zijsling behandelt een aantal concrete werkvormen die je als docent in kunt zetten om je studenten te motiveren.
Peter Zijsling is als methodiekdocent verbonden aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Hij is supervisor en medecoördinator van de deeltijdopleiding van de voormalige SOSA-opleiding binnen Windesheim.
Do 11 april | 10:00u - 11:00u | Data uit het onderwijs, wat moet ik ermee? | Justian Knobbout
Als docent kom je met veel vormen van studiedata in aanraking: formatieve en summatieve toetsresultaten, gegevens over het gebruik van digitale leermiddelen, studentevaluaties, aanwezigheids- en deelnamecijfers, kwaliteitsdata en nog veel meer. Ben jij benieuwd hoe studiedata je kunnen helpen bij het verbeteren van jouw onderwijs? Neem dan deel aan deze sessie. We bespreken eerst een aantal praktische toepassingen van studiedata. Daarna laat je je gedachten de vrije loop en werk je een idee uit waarmee je binnen jouw opleiding of cursus aan de slag kunt.
Justian Knobbout is domeinexpert learning analytics, voormalig hogeschooldocent en auteur van het boek Learning Analytics Ontcijferd. Hij heeft teams van verschillende onderwijsinstellingen begeleidt bij inzetten van studiedata om onderwijs te verbeteren. Momenteel is Justian werkzaam binnen het domeinteam learning analytics van Hogeschool Utrecht.
Do 11 april | 12:00u - 13:00u | Social Work Lunch: Sociaal schaduwwerk | Saskia Welschen, Marcel Spierts & Frans Spierings
Do 11 april | 15:00u - 16:00u | Verrijk je onderwijs met digitale toepassingen | Robert Mol
Grijp jij nog steeds naar Kahoot! als je een keer ICT wilt inzetten in je les? Er bestaan veel digitale educatieve toepassingen om zicht op het leerproces van je studenten te krijgen of om je studenten actiever aan de slag te krijgen. Welke dan precies? Waar, wanneer en voor welke doeleinden zet je ze precies in? Raak hierover geïnspireerd in deze sessie.
Robert Mol begon als docent Engels, waarbij zijn passie voor het bevorderen van leren met behulp van technologie al snel een plekje kreeg in zijn onderwijs. De afgelopen vijf jaar heeft Robert gewerkt als lerarenopleider didactiek en pedagogiek op de Hogeschool Rotterdam, waarvoor hij in 2022 de award voor ‘Docent van het jaar’ mocht ontvangen. Robert is nu adviseur onderwijskwaliteit bij de economische opleidingen van de Hogeschool Rotterdam en zelfstandig coach, consultant en trainer digitale didactiek. Zijn boek Handboek digitale didactiek: Ondersteun je onderwijs met leertechnologie verschijnt begin volgend schooljaar bij Boom Hoger Onderwijs.
Over Boom Academie
Het digitale platform Boom Academie is een modulair opgebouwde leeromgeving die tijdens de Boom Blended Week in de schijnwerpers wordt gezet.
- Op Boom Academie kunnen studenten zelfstandig studeren waardoor er meer tijd is voor verdieping en interactie tijdens de les.
- Als docent selecteer je zelf de modules waar je met je studenten mee wilt werken.
- Elke module bestaat uit theorie en opdrachten en is verrijkt met voorbeelden, tabellen, afbeeldingen en video's. Studenten kunnen zichzelf testen na het voltooien van een module.