Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Onderwijs en opvoeding Nederlands in de onderbouw
Terug
Nederlands in de onderbouw
Paperback
December 2020 | ISBN 9789046907597 | 344 blz.
42,50
In winkelwagen

Nederlands in de onderbouw

Een praktische didactiek

Helge Bonset, Martien de Boer, Tiddo Ekens | Boom
Nederlands in de onderbouw_Helge Bonset, Martien de Boer_9789046907597
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
December 2020 | ISBN 9789046907597 | 344 blz.
Vandaag besteld, dinsdag in huis
42,50
In winkelwagen
Bookshelf e-book 
ISBN 9789046969328
Direct via e-mail
42,50
In winkelwagen
Beoordeling aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

Nederlands in de onderbouw_Helge Bonset, Martien de Boer_9789046907597.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)Nieuw in deze editie
Omschrijving

Goede beheersing van de Nederlandse taal maakt het mogelijk om actief deel te nemen aan studie en werk, aan cultureel en sociaal leven. Onderwijs in spreek- en luistervaardigheid, schrijfvaardigheid en leesvaardigheid dient dan ook een breed maatschappelijk belang. De gewenning aan nieuwe, ‘snelle’ communicatiemiddelen in de digitale wereld maakt dat lezen en schrijven van langere, complexere teksten voor veel leerlingen steeds moeilijker wordt. Het is een stevige taak voor docenten Nederlands in het voortgezet onderwijs om leerlingen de gewenste taalvaardigheden mee te geven voor de toekomst, en om leerlingen bewust te leren kijken naar hun eigen en naar andermans taalgebruik.

 

Inhoud

Met Nederlands in de onderbouw hebben (aanstaande) leraren Nederlands en lerarenopleiders een praktisch naslagwerk in handen voor de vormgeving van hun onderwijs. De theorie van de taalvaardigheden lezen, schrijven, spreken en luisteren wordt direct toepasbaar in de onderwijspraktijk. Hetzelfde geldt voor onderwijs in fictie en taalbeschouwing. Het boek is gebaseerd op de kerndoelen Nederlands voor de onderbouw, het Referentiekader taal en de Kennisbasis docent Nederlands bachelor. Didactisch uitgangspunt is communicatief taalonderwijs.

 

Voor wie

Dit boek is bedoeld voor (aanstaande) eerste- en tweedegraads docenten Nederlands en voor professionals binnen het vak Nederlands van het voortgezet onderwijs.

Inhoud

1 Inleiding

1.1 Wat biedt dit boek?

1.1.1 Het onderwijs in het Nederlands 

1.1.2 Een praktische didactiek

1.1.3 De onderbouw 

1.2 De kerndoelen Nederlands

1.3 Doorlopende leerlijnen en Referentiekader taa

1.4 Vakdidactische uitgangspunten

1.4.1 Communicatief taalonderwijs

1.4.2 De opbouw van communicatief taalonderwijs

1.4.2.1 Indeling van de leerstof in drie typen vaardigheden

1.4.2.2 Transfermogelijkheden van de leerstof 

1.4.2.3 Toenemende complexiteit van de leerstof 

1.5 Gebruiksmogelijkheden van dit boek

1.5.1 Omschrijving van de doelgroepen

1.5.2 Omschrijving van de inhoud en opbouw 

1.5.3 Aanwijzingen voor het gebruik 

1.5.3.1 Lesmateriaal 

1.5.3.2 Lesorganisatie 

1.5.3.3 Wijze van lesgeven 

1.5.3.4 Planning van de leerstof 

1.6 Gebruikte bronnen

1.7 Literatuur

 

2 Lezen

2.1 Inleiding

2.2 De leerlingen

2.3 Kerndoelen en referentieniveaus voor het leesonderwijs

2.4 Leerstof lezen

2.4.1 Technisch lezen 

2.4.2 Oriënteren op het lezen 

2.4.3 Inhoud verkennen 

2.4.4 Informatie verwerken 

2.4.4.1 Woorden, uitdrukkingen en afkortingen begrijpen 

2.4.4.2 Leestekens begrijpen 

2.4.4.3 Tekstverbanden herkennen en begrijpen 

2.4.4.4 Subjectief taalgebruik herkennen 

2.4.4.5 De bedoeling van de schrijver vaststellen 

2.4.5 Reflecteren op de tekst 

2.4.6 Reflecteren op het lezen

2.4.7 Instructies 

2.4.8 Reclameteksten 

2.4.9 Nieuwsberichten 

2.4.10 Langere artikelen in de media 

2.4.11 Schoolboeken 

2.4.12 Schema’s 

2.4.13 Gegevensbestanden 

2.4.14 Formele informatie 

2.5 De toetsing van lezen

2.6 Literatuur

2.6.1 Artikelen 

2.6.2 Boekpublicaties 

 

3 Schrijven

3.1 Inleiding

3.2 De leerlingen

3.3 Kerndoelen en referentieniveaus voor het schrijfonderwijs

3.4 Leerstof schrijven

3.4.1 Technisch schrijven: handschrift 

3.4.2 Oriënteren op het schrijven 

3.4.3 Inhoud voorbereiden 

3.4.4 Informatie verstrekken 

3.4.4.1 Woordkeus 

3.4.4.2 Spelling 

3.4.4.3 Interpunctie 

3.4.4.4 Zinsbouw 

3.4.4.5 Tekst- en alineaopbouw 

3.4.4.6 Opmaak van teksten

3.4.5 Reflecteren op de tekst 

3.4.6 Reflecteren op het schrijven 

3.4.7 Brieven en e-mails 

3.4.8 Verslagen 

3.4.9 Formulieren 

3.4.10 Advertenties 

3.4.11 Instructie geven

3.4.12 Betogende teksten 

3.4.13 Werkstukken 

3.4.14 Creatief schrijven 

3.5 De toetsing van schrijven

3.6 Literatuur

3.6.1 Artikelen

3.6.2 Boekpublicaties 

 

4 Spreken/luisteren

4.1 Inleiding

4.2 De leerlingen

4.3 Kerndoelen en referentieniveaus voor het spreek- en luisteronderwijs

4.4 Leerstof spreken/luisteren

4.4.1 Spreken 

4.4.1.1 Technisch spreken 

4.4.1.2 Oriënteren op het spreken 

4.4.1.3 Inhoud voorbereiden 

4.4.1.4 Informatie verstrekken 

4.4.1.5 Reflecteren op de (gesproken) tekst 

4.4.1.6 Reflecteren op het spreken 

4.4.1.7 Vertellen en samenvatten 

4.4.1.8 Instructie geven 

4.4.1.9 Presenteren van een boek 

4.4.2 Luisteren 

4.4.2.1 Concentreren 

4.4.2.2 Oriënteren op het luisteren 

4.4.2.3 Inhoud verkennen 

4.4.2.4 Informatie verwerken 

4.4.2.5 Reflecteren op de (gesproken) tekst 

4.4.2.6 Reflecteren op het luisteren 

4.4.2.7 Instructies 

4.4.2.8 Leerstof 

4.4.2.9 Reclame 

4.4.2.10 Informatieve programma’s 

4.4.3 Gesprekken voeren 

4.4.3.1 Gespreksconventies kennen

4.4.3.2 Oriënteren op het gesprek

4.4.3.3 Inhoud voorbereiden 

4.4.3.4 Informatie uitwisselen 

4.4.3.5 Reflecteren op het gesprek 

4.4.3.6 Reflecteren op het voeren van gesprekken 

4.4.3.7 Informeren bij instanties 

4.4.3.8 Vraaggesprekken 

4.4.3.9 Discussies 

4.4.3.10 Debatten 

4.5 De toetsing van spreken/luisteren

4.6 Literatuur

4.6.1 Artikelen 

4.6.2 Boekpublicaties 

 

5 Fictie

5.1 Inleiding

5.2 De leerlingen

5.3 Kerndoelen en referentieniveaus voor het fictieonderwijs

5.4 Leerstof fictie

5.4.1 Leren praten over fictie 

5.4.2 Leren vragen stellen over fictie 

5.4.3 Een mening leren vormen over fictie 

5.4.4 De relatie tussen fictie en werkelijkheid leren zien 

5.4.5 Kenmerken van fictie leren zien 

5.4.6 Kennismaken met schrijvers 

5.4.7 De bibliotheek leren kennen 

5.4.8 Fictie leren kiezen 

5.4.9 (Jeugd)verhalen 

5.4.10 (Jeugd)romans 

5.4.11 Strips 

5.4.12 Gedichten 

5.4.13 Series en films 

5.4.14 Dagboeken 

5.4.15 Toneelstukken 

5.4.16 Fictie uit verschillende culturen 

5.5 De toetsing van het lezen van fictie 

5.6 Literatuur

5.6.1 Artikelen 

5.6.2 Boekpublicaties 

 

6 Taalbeschouwing

6.1 Inleiding

6.2 Taalbeschouwing als reflectie op taalgebruik 292

6.2.1 Inleiding 

6.2.2 De leerlingen 

6.2.3 Kerndoelen en referentieniveaus voor taalbeschouwing als reflectie op taalgebruik 

6.2.4 Leerstof taalbeschouwing als reflectie op taalgebruik

6.3 Taalbeschouwing als studie van taalvariatie 

6.3.1 Inleiding 

6.3.2 De leerlingen 

6.3.3 Kerndoelen en referentieniveaus voor taalbeschouwing als studie van taalvariatie

6.3.4 Leerstof taalbeschouwing als studie van taalvariatie 

6.3.4.1 Kernbegrippen taalverschijnselen 

6.3.4.2 Standaardtalen 

6.3.4.3 Dialecten en regiolecten 

6.3.4.4 Groepstalen 

6.4 Literatuur

6.4.1 Artikelen 

6.4.2 Boekpublicaties 

6.4.3 Advieslijst taalbeschouwelijke termen Nederlands (Ministerie van Onderwijs en Vorming, Vlaanderen) 

 

Bijlage 1 Relevante websites voor het vak Nederlands

 

Bijlage 2 Taalverzorging

 

Register

 

Over de auteur

Nieuw in deze editie

In deze zevende druk van Nederlands in de onderbouw zijn enkele wijzigingen aangebracht ten opzichte van de vorige. Inhoudelijk gaat het om meer aandacht voor kennis over taal, digitale geletterdheid en creatief schrijven, trends die naar voren komen in de grote opdrachten en bouwstenen die voor Nederlands ontwikkeld zijn binnen curriculum.nu. De aandacht voor kennis over taal heeft geleid tot een vernieuwd hoofdstuk 6, dat nu Taalbeschouwing heet en uitgebreid ingaat op de vraag welke talige begrippen leerlingen nodig hebben om over taal en taalgebruik te kunnen praten, in het kader van reflectie op eigen en andermans taalgebruik. Daarnaast wordt in het hoofdstuk als vanouds aandacht besteed aan taalvariatie. De uitbreiding van aandacht voor digitale geletterdheid en creatief schrijven is verwerkt in de hoofdstukken Lezen en Schrijven.

 

De literatuuropgaven bij de hoofdstukken zijn geactualiseerd tot en met 2019. Alle genoemde artikelen zijn integraal op het internet te raadplegen; voor een groot deel van de genoemde boekpublicaties geldt hetzelfde. Bijlage 1, Relevante websites voor het vak Nederlands, is bijgewerkt. Omdat er steeds meer communicatief lesmateriaal Nederlands bekend en beschikbaar is, en om de omvang van het boek te beperken, zijn de lesvoorbeelden bij de hoofdstukken geschrapt.

Auteur(s)
Portret Helge Bonset
Helge Bonset
Helge Bonset was leraar, lerarenopleider/vakdidacticus en leerplanontwikkelaar Nederlands bij SLO (Nationaal Expertisecentrum voor Leerplanontwikkeling). Sinds zijn pensionering is hij hoofdredacte...
Lees meer
Portret Martien de Boer
Martien de Boer
Martien de Boer werkte bij SLO als leerplanontwikkelaar voor het vak Nederlands en voor diverse onderwijskundige thema’s in de onderbouw van het VO. Daarnaast was zij redacteur en adjunct-uitgever ...
Lees meer
Portret Tiddo Ekens
Tiddo Ekens
Tiddo Ekens heeft gewerkt als docent Nederlands en NT2. Sinds 1999 is hij werkzaam als onderwijsadviseur en methodeontwikkelaar. Hij ondersteunt docenten bij het versterken van hun taalonderwijs. B...
Lees meer

Wij gaan samen verder

Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.

Lees meer

Ook interessant

Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema's | Silvana Herben | 9789024473182

Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema's

Silvana Herben
32,95
Bestellen
Reflecteren (3e editie)_Marie-José Geenen_9789024471584

Reflecteren (3e editie)

Marie-José Geenen
34,95
Bestellen
Lessen in orde op de basisschool (3de editie)_Peter Teitler, Ans van Brussel_9789046909232

Lessen in orde op de basisschool

Peter Teitler, Ans van Brussel
42,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg