Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Onderwijs en opvoeding Gemotiveerd leren en lesgeven
Terug
Gemotiveerd leren en lesgeven
Paperback
Juli 2020 | ISBN 9789046907337 | 168 blz.
25,95
Reserveer

Gemotiveerd leren en lesgeven

De kracht van intrinsieke motivatie

Anje Ros, Jos Castelijns, Anne-Marieke van Loon, Kris Verbeeck | Boom
Gemotiveerd leren en lesgeven_Anje Ros, Jos Castelijns_9789046907337
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
Juli 2020 | ISBN 9789046907337 | 168 blz.
In herdruk, verwacht 17 december 2025
25,95
Reserveer
Bookshelf e-book 
ISBN 9789046968963
Direct via e-mail
25,95
In winkelwagen
Beoordeling aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

Gemotiveerd leren en lesgeven_Anje Ros, Jos Castelijns_9789046907337.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)Nieuw in deze editie
Omschrijving

Als leerlingen gemotiveerd zijn, zijn ze betrokken en nieuwsgierig en beter in staat om te gaan met uitdagingen en tegenslagen. Ook halen gemotiveerde leerlingen vaak betere schoolresultaten. In de praktijk blijkt echter dat de motivatie van leerlingen gedurende hun schoolloopbaan afneemt. Ze vinden het saai op school en zijn minder betrokken bij schoolse taken. Gemotiveerd leren en lesgeven zet motivatieprocessen helder uiteen en geeft aan wat je als leraar zelf kunt doen om de intrinsieke motivatie van leerlingen te stimuleren.

 

Inhoud

De theoretische uitgangspunten, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, worden concreet gemaakt door casussen van klassensituaties uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Ook krijgt de lezer praktische tips en suggesties aangereikt om zelf uit te proberen, bijvoorbeeld in de vorm van checklists en voorbeelden van leraarsgedrag. De teksten worden afgewisseld met ‘vragen ter overdenking’, waarin de lezer wordt uitgedaagd om na te denken over de eigen schooltijd, de eigen motivatie, de wijze waarop hij of zij handelt in de klas en het effect van dit gedrag op leerlingen. Verder wordt er verdiepende informatie gegeven voor wie meer wil weten over een bepaald onderwerp.

 

Voor wie

Dit boek is bedoeld voor studenten van de pabo en lerarenopleiding en voor leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs die hun onderwijs zo willen inrichten dat leerlingen op een gemotiveerde manier leren.

Inhoud

Inleiding

 

1 Wat is motivatie?

1.1 Waaruit blijkt motivatie? 

1.2 Theoretische benaderingen van motivatie 

1.3 Zelfdeterminatietheorie 

1.4 Samenvatting 

 

2 De rol van de leraar in het bieden van autonomie

2.1 Wat is autonomie? 

2.2 Aspecten van autonomie

2.3 Autonomieondersteunend leraargedrag 

2.4 Controlerend leraargedrag 

2.5 Zelfregulatie en eigenaarschap 

2.6 Samenvatting 

 

3 De bijdrage van de leraar aan het competentiegevoel van leerlingen

3.1 De functie van structuurondersteuning in relatie tot competentie 

3.2 Complementaire basisbehoeften 

3.3 Gedrag van de leraar en rol van de leeromgeving

3.4 Aanwijzingen voor het toepassen van structuur 

3.5 Competentieondersteunend leraargedrag 

3.6 Samenvatting 

 

4 De rol van de leraar in het zorgen voor sociale verbondenheid

4.1 Relatie binnen de SDT 

4.2 Hechting bij jonge kinderen 

4.3 Relatie en sociale verbondenheid binnen het onderwijs 

4.4 Pedagogische tact 

4.5 Relatieondersteunend leraargedrag 

4.6 Samenvatting 

 

5 De rol van de leraar bij ongewenst gedrag: de SDT toegepast in de klas

5.1 Ongewenst gedrag van leerlingen 

5.2 Passend onderwijs en ongewenst gedrag 

5.3 Psychologische basisbehoeften en ongewenst gedrag 

5.4 Motiverende leraarkenmerken

5.5 Voorkomen van ongewenst gedrag door toepassing van de SDT 

5.6 Omgaan met ongewenst gedrag: 5G­-aanpak

5.7 Ongewenst gedrag bestraffen of belonen?

5.8 Leren van collega’s 

5.9 Reflectie op je eigen handelen 

5.10 Samenvatting 

 

6 Motivatie en evalueren

6.1 Evalueren om te leren

6.2 Emotionele impact van evalueren

6.3 Invloed op de intrinsieke motivatie en zelfregulering 

6.4 Feedback van de leraar

6.5 Peerfeedback 

6.6 Peerfeedback en de pedagogische opdracht van de school

6.7 Samenvatting 

 

Literatuur

 

Register

 

Over de auteurs 

Nieuw in deze editie

In de tweede druk is er een nieuw hoofdstuk toegevoegd over het voorkomen van storend gedrag en de rol van motivatie daarbij. Sinds de invoering van passend onderwijs kampen leraren steeds vaker met gedragsproblemen van leerlingen, wat leidt tot meer stress en werkdruk. Dit hoofdstuk gaat over oorzaken van storend gedrag in de klas en wat leraren kunnen doen om dit te voorkomen. Met praktische voorbeelden en concrete tips, ontleend aan de zelfdeterminatietheorie, krijgt de lezer handvatten om storend gedrag in de klas te voorkomen. Bovendien is de tweede druk voorzien van meer praktijkvoorbeelden en opdrachten en meer informatie over het bevorderen van motivatie, zelfregulatie en evalueren.

Auteur(s)
Portret Anje Ros
Anje Ros
Anje Ros is lector bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Zij heeft onderwijskunde gestudeerd en is gepromoveerd op het thema samenwerkend leren.
Lees meer
Portret Jos Castelijns
Jos Castelijns
Jos Castelijns is lector Eigentijds toetsen en beoordelen in het onderwijs aan de Hogeschool De Kempel in Helmond. 
Lees meer
Portret Anne-Marieke van Loon
Anne-Marieke van Loon
Anne-Marieke van Loon werkt als onderwijskundige aan de lerarenopleiding van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. 
Lees meer
Portret Kris Verbeeck
Kris Verbeeck
Kris Verbeeck werkt als onderwijsadviseur bij M&O-Groep in Den Bosch.
Lees meer

Wij gaan samen verder

Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.

Lees meer

Ook interessant

Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema's | Silvana Herben | 9789024473182

Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema's

Silvana Herben
32,95
Bestellen
Reflecteren (3e editie)_Marie-José Geenen_9789024471584

Reflecteren (3e editie)

Marie-José Geenen
34,95
Bestellen
Lessen in orde op de basisschool (3de editie)_Peter Teitler, Ans van Brussel_9789046909232

Lessen in orde op de basisschool

Peter Teitler, Ans van Brussel
42,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg