De wereld in met aardrijkskunde
Vakdidactiek
Van leerkrachten in het basisonderwijs wordt verwacht dat zij leerlingen helpen om zich te ontwikkelen tot zelfstandige en kritische wereldburgers. Een vak als aardrijkskunde kan daarbij ondersteuning bieden. Met behulp van de uitgave De wereld in met aardrijkskunde kunnen (toekomstige) leerkrachten hun leerlingen geografisch besef bijbrengen, waardoor zij de wereld om hen heen beter leren kennen.
Inhoud
Het boek biedt handvatten voor het ontwerpen en geven van goede en boeiende aardrijkskundelessen. De wereld in met aardrijkskunde bestaat uit twee delen, die afzonderlijk van elkaar te gebruiken zijn. In het ene deel staat de didaktiek centraal. Met behulp van vaste bouwstenen leren studenten hoe zij aardrijkskundelessen kunnen vormgeven. Zo is er onder andere aandacht voor lesgeven in kaartvaardigheden, lesgeven in de schoolomgeving, onderzoekend leren en lesgeven over andere culturen. Ieder hoofdstuk sluit af met een aantal voorbeeldlessen.
Het andere deel richt zich op de inhoud van het vak aardrijkskunde. In vier blokken van drie hoofdstukken worden verschillende thema’s uitgewerkt uit de kennisbasis aardrijkskunde voor de pabo. Bovendien zijn er verdiepende vraagstukken en begrippenlijsten opgenomen. Dit deel is, behalve voor leerkrachten die aardrijkskundelessen geven, ook geschikt voor studenten die alle thema's en benodigde begrippen uit de kennisbasis willen beheersen.
Voor wie
Dit boek is geschreven voor studenten van de pabo en leerkrachten in het basisonderwijs.
Inleiding
Blok 1
1 Waar het bij aardrijkskunde om gaat
1.1 Wat is aardrijkskunde(onderwijs)?
1.2 Geografisch besef
1.3 Het doel van het aardrijkskundeonderwijs
1.4 Aardrijkskunde op de basisschool
1.5 Wat heb je nodig om goede aardrijkskundelessen te geven?
2 Hoe geef je een goede aardrijkskundeles?
2.1 De bouwstenen van een aardrijkskundeles
2.2 Opbouw van een aardrijkskundeles
2.3 Voorbeeld 1: een zelfontworpen les
2.4 Voorbeeld 2: een les binnen een thema
3 Lesgeven met de kaart
3.1 Werken aan de opbouw van een wereldbeeld
3.2 Ruimtelijke oriëntatie en voorbereidende kaartvaardigheden
3.3 Aanvankelijk kaartlezen
3.4 Voortgezette kaartvaardigheden
3.5 Hulpmiddelen kiezen en gebruiken in de klas
3.6 Topografie aanleren
3.7 Voorbeeld 1: voortgezette kaartvaardigheden
3.8 Voorbeeld 2: topografie
Blok 2
4 Leren in en over de omgeving
4.1 Kinderen en hun omgeving
4.2 Waarom leren in de omgeving waardevol is
4.3 Vormen van veldwerk
4.4 Leren in de omgeving voorbereiden en vormgeven
4.5 Voorbeeld 1: veldinventarisatie over wonen
4.6 Voorbeeld 2: veldonderzoek over leefbaarheid winkelcentrum
5 Onderzoekend leren en aardrijkskunde
5.1 Wat is onderzoekend leren?
5.2 Onderzoekend leren bij aardrijkskunde
5.3 De rol van de leerkracht bij onderzoekend leren
5.4 Bouwstenen van een aardrijkskundeles en onderzoekend leren
5.5 Voorbeeld 1: een halfopen onderzoek
5.6 Voorbeeld 2: een gesloten onderzoek
6 Lesgeven over andere culturen en plaatsen
6.1 Aardrijkskunde en beeldvorming over culturen en plaatsen
6.2 Een genuanceerd beeld schetsen
6.3 Wereldburgerschap
6.4 Leerdoelen van wereldburgerschap
6.5 Wereldburgerschap in de basisschoolleeftijd
6.6 Voorbeeld 1: thema gericht op wereldburgerschap
6.7 Voorbeeld 2: een genuanceerd beeld in de aardrijkskundeles
Blok 3
7 Toekomstgericht aardrijkskundeonderwijs
7.1 Inleiding
7.2 Het concept ‘verandering’
7.3 Leren over de toekomst: kenmerken en uitgangspunten
7.4 Leren over welke toekomst?
7.5 Hoe geef je toekomstgericht onderwijs vorm?
7.6 Voorbeeld 1: toekomstveldwerk
7.7 Voorbeeld 2: denken in scenario’s
8 Vakintegratie en aardrijkskunde
8.1 Inleiding
8.2 Hoe kun je vakken integreren?
8.3 Voor- en nadelen van vakintegratie
8.4 Aardrijkskunde integreren met diepgang
9 Aardrijkskunde evalueren
9.1 Wat is evalueren?
9.2 Assessment for Learning
9.3 Goed beoordelen
9.4 Het evalueren van (aardrijkskundige) vaardigheden en opdrachten
9.5 Goede aardrijkskundige vragen formuleren
9.6 Evalueren op niveau
9.7 Voorbeeld: beoordelingsschema
Bronnen
Illustratieverantwoording
Register
Over de auteurs
Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.




